tubulovillous adenoma of colonic mucosa with epithelial dysplasia ICD-10: C18; ICD-O: 8263/0
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Mann, 49 J., Blut auf dem Stuhl. Mit Hilfe einer Schlinge abgetragener
"Kolonschleimhautpolyp"
- Im Bereich des Stiels normale
Kolonschleimhaut mit Krypten, ohne Villi, ausschliesslich mit Becherzellen
- Darüber champignonartiger "Polyp" mit basophilem, teils mehrschichtigem, basophilem Kryptenepithel
(weitgehender Verlust der Schleimproduktion) in unregelmässig
angeordneten Drüsenschläuchen (tubulärer
Anteil des Adenoms), teils tiefe, atypische "Krypten"
an der Oberfläche, die fingerförmig sind (villöser
Anteil des Adenoms)
- Oberfläche des Adenoms also teils glatt, teils villös
- Zellkerne hyperchromatisch, Mitosen
- Kein invasives Wachstum im Stiel
Bedeutung:
Kann in Kolonkarzinom übergehen (Adenom-Karzinom-Sequenz)
Wichtig: Endoskopische Abtragung mit Stiel, damit an dessen Basis
ein weiter ausgedehntes Adenom oder ein durchwachsendes Karzinom histologisch
ausgeschlossen werden kann.
Ziel: Vollständige Entfernung des Tumors
Vergleichspräparate: A
II 4, A IV 51
49-year-old male displayed bloody stools. A pedunculated polyp was removed endoscopically by sling resection.
- A cross-section of the adenoma and its stalk is shown.
- The fibro-vascular stalk (Stiels) is lined by inconspicuous colonic mucosa with exclusive presence of goblet cells. An invasive carcinoma is not present.
- The adenomatous head protrudes fungus-like and displays abundant dyplastic epithelial glands with basophilic appearance.
- The adenoma is composed of tubular glands (tubulärer
Anteil) and villous projections (villöser
Anteil). The latter correspond to the elongated leaf-like projections.
- The normal glandular architecture is lost. The tall columnar lining cells exhibit a loss of mucus and display elongated hyperchromatic nuclei.
In a small part, stratification and loss of polarity are observed. Mitotic figures are present.
Definition: Tubulovillous adenomas display a villous architecture in 20%-80% of the adenoma.
Precursor lesions: Adenomas of the colon may evolve into carcinomas (adenoma-carcinoma-sequence) necessitating complete polypectomy.
Histological evaluation of the stalk will allow determination of the completeness of the resection.
Compare also slides A II 4, A IV 51