inflammatory aortic aneurysm ICD-10: I71.6
Mann, 60 J., Raucher, mit peripherer arterieller Verschlusskrankheit
und Bauchaortenaneurysma. Hohe Senkung.
Operationsbefund:
Auffallend dicke Aneurysmawand, speckig-weisslich, Ureteren z.T.
mit der Adventitia verbacken.
- Schleifender Schnitt durch Aneurysmawand (mit obliteriertem Abgang
einer Lumbalarterie)
- Intima: Aufgerissene Atherome,
übergehend in hyalinfaserige Wandanteile mit entzündlichen
Infiltraten
- Media nicht mehr von der Intima
abgrenzbar
- Ursprüngliche Adventitia lediglich an Vasa vasorum, Nerven
und Fettgewebszellen erahnbar
- Entzündliche Infiltrate (Entzündung):
Dicht, vorwiegend lymphozytär, teils follikelartig und begleitet
von Kapillaren mit prominentem Endothel
- Daneben wenig dichte, diffuse lymphozytäre Infiltrate
Es handelt sich nicht um eine infektiöse Entzündung!
60-year-old male. Smoker with peripheral arterial occlusive disease
and abdominal aortic aneurysm. High ESR.
Operative findings: noticeably thickened, white aneurismal wall.
Ureters party fused with adventitia.
- Smooth cut through wall of aneurysm (with obliteration of debranching
lumbal artery)
- Intima: ruptured atheroma, extending into hyaline fibre parts
of wall with inflammatory infiltrates
- The media (Media) is not distinguishable from the intima
- The original adventitia is only recognisable by remnant vasa vasorum,
nerves (Nerven) and adipocytes (Fettgewebszellen).
- The inflammatory infiltrates (Entzündung) are dense and predominantly consist
of lymphocytes, partly follicular and accompanied by capillaries
with prominent endothelium.
- Next to these are a few dense lymphocytic infiltrates
This is a non-infectious inflammation.