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Knabe, 12 J., Schmerzen und Schwellung im Bereich des Oberschenkels.
Röntgen: Permeative, fleckige Osteolyse im Bereich der Femurdiaphyse;
periostale Reaktion: Zwiebelschalen, Codman'sches Dreieck. Biopsie.
- Neoplastische Infiltrate im Markraum, Kanalsystem und parostealen
Weichteilen: Kleine bis mittelgrosse rundliche Zellen mit wenig
Zytoplasma, runden Kernen und mittelgrossen Nucleoli. Mitosen eher
selten. Glykogen meist in körniger Form nachweisbar
- Destruktion des Knochengerüsts
Klinik:
Gelegentlich entzündlich-septisches Bild einer Osteomyelitis,
wenn Überwärmung und Rötung der befallenen Region,
Fieber und Leukozytose Begleiterscheinungen sind.
Diagnose:
Andere Neoplasien vom Typ des "rundzelligen Sarkoms" müssen
ausgeschlossen werden: Malignes Lymphom, Neuroblastom, embryonales
Rhabdomyosarkom.
Vorgehen Immunhistochemie:
- Antikörper LU-5: Zytokeratine
- Lymphommarker
- Neuroendokrine Marker
- Desmin
12-year-old boy suffering from pain and swelling in the area of the thigh. The X-ray shows permeative, patchy osteolysis in the area of the femur diaphysis and a reaction of the periost: onion bulb formation, Codman`s triangle. Biopsy.
- Neoplastic infiltrate in the bone marrow space, canalicular system and paraosteal soft tissue: small to medium sized round cells with little cytoplasm, round nuclei and medium sized nucleoli. Few mitoses. Glycogen granula can be seen.
- Note the destruction of the bone structure.
The occasional clinical presentation with warmth and reddening of the affected area, pyrexia and leucocytosis can mimic osteomyelitis.
Diagnosis: Other neoplasms of the “round cell sarcoma” type must be excluded, such as malignant lymphoma, neuroblastoma and embryonal rhabdomyosarcoma.
Immunohistochemical analysis includes the following:
-LU-5 Antibody: cytokeratin
-lymphoma markers
-neuroendocrine markers
-desmin